Ak nebude tatranským strediskám umožnený aspoň čiastočný rozvoj, vysokú návštevnosť bude možné regulovať iba vyššími cenami skipasov
Utorok 08. Januára 2019
Autor: TMR

0 komentárov

Ak nebude tatranským strediskám umožnený aspoň čiastočný rozvoj, vysokú návštevnosť bude možné regulovať iba vyššími cenami skipasov

Najväčšie lyžiarske strediská vo Vysokých a Nízkych Tatrách, ktoré prevádzkuje spoločnosť Tatry mountain resorts, a.s., zvládli vysokú návštevnosť v tradične najsilnejšom „zlatom týždni“ plynulo a bez vážnejších problémov. Vzhľadom na preplnenosť zjazdoviek a dopravný kolaps, ktoré sprevádzali sviatočné dni v Tatrách v uplynulých rokoch, sa TMR rozhodla pristúpiť k zmene cenovej politiky a prejsť na systém flexibilných cien. To malo za následok, že kvôli veľkému záujmu sa ceny skipasov v špičkových dňoch vyšplhali až na úroveň 49 až 60 eur, čo sa stretlo s negatívnou odozvou u mnohých lyžiarov. Na druhej strane, aj pri dlhodobo poddimenzovanej infraštruktúre nevznikol v žiadnom tatranskom stredisku dopravný kolaps a optimálna obsadenosť zjazdoviek umožňovala komfortnú a bezpečnú lyžovačku. Ak sa kapacita tatranských stredísk nezmení a neodstránia sa úzke miesta v doprave a pohybe návštevníkov, zvyšovanie cien skipasov bude preto v budúcnosti jediným spôsobom, ako zvládnuť nápor návštevníkov.

„V blízkosti všetkých existujúcich horských stredísk v Tatrách existuje stále nevyužitý potenciál na rozvoj cestovného ruchu a zimných športov. Rozptyl na väčšom území a do viacerých lokalít by pre lyžiarov znamenal väčší komfort, vyššiu bezpečnosť a v neposlednom rade aj lepšie ceny,“ hovorí generálny riaditeľ a predseda predstavenstva TMR Bohuš Hlavatý. Situácia vyústila až do stavu, že cez Gopass bolo možné kúpiť si cez sviatky oveľa lacnejšie skipasy aj do Álp na ľadovec Mölltaler, než do Tatranskej Lomnice či na Štrbské Pleso.

Aj táto zima ukazuje, že čoraz väčšou výzvou je garancia snehu, kvôli čomu mnohé strediská nedokázali včas zasnežiť všetky zjazdovky a poskytnúť lyžiarom plnú kapacitu. Úzkym miestom v strediskách zostáva doprava, a to najmä riadenie príjazdu návštevníkov do stredísk a, pri nedostatku iných spôsobov prepravy (verejná doprava, lanovky), aj parkovacie kapacity.

 „Za TMR sme už predložili viaceré návrhy a zámery na rozvoj alebo lepšie fungovanie stredísk, ale nevyjasnené pravidlá pre rozvoj cestovného ruchu na území TANAPu a mnohé ďalšie obštrukcie nám znemožňujú ich realizáciu v blízkej budúcnosti. Preto sa zdá, že jedinou cestou pre zvládnutie rastúcej návštevnosti bude aj do budúcna cenová regulácia. Ak chceme, aby sa v Tatrách kvalitne lyžovalo aj o niekoľko rokov, tradičné strediská cestovného ruchu musia dostať priestor hovoriť o svojom potrebnom rozvoji,“ dopĺňa B. Hlavatý.

Situácia v jednotlivých horských strediskách v Tatrách:

TATRANSKÁ LOMNICA A STRBSKÉ PLESO

  • Po niekoľkých náročných rokoch, strediská vo Vysokých Tatrách zvládli vďaka cenovej politike sviatočný nápor turistov na konci roku 2018 plynulo, netvorili sa výrazné dopravné zápchy a nenastal dopravný kolaps. Aj napriek tomu boli všetky parkovacie plochy beznádejne obsadené.
  • Rozvojové projekty: V Tatranskej Lomnici predložila spoločnosť TMR návrh obnoviť niekdajšie stredisko Jamy.  Jeho súčasťou by bolo nové parkovisko na západnom okraji Tatranskej Lomnice a nová zastávka TEŽ. Zároveň bol opätovne predložený už v minulosti schválený projekt novej lanovky a zjazdovky nad Botanickou záhradou v Tatranskej Lomnici, ktorá by v tomto stredisku vytvorila druhý nástupný bod na východnom okraji mesta.  Oba tieto zámery by vytvorili širšiu ponuku lyžovania, a to naviac na územiach, kde má lyžovanie tradíciu. Vybudovaním dvoch nástupných bodov by sa zásadne znížil počet prejazdov vozidiel centrom Lomnice, a tak sa odstránilo riziko dopravnej zápchy.
  • Rozvojové projekty: Na Štrbskom Plese je na stole návrh od spoločnosti 1. Tatranská, ktorý okrem nových zjazdoviek navrhuje „dotiahnuť“ lanovku čo najbližšie nielen k parkovacím plochám na centrálnom parkovisku, ale aj k železničnej stanici a autobusovej stanici. Tým by sa docielilo, že návštevníci budú pri prístupe do strediska môcť využívať  v oveľa väčšej miere hromadnú dopravu, čo pomôže dopravnej situácii aj životnému prostrediu.

STARÝ SMOKOVEC

  • V Starom Smokovci dnes neexistuje adekvátna ponuka lyžovania, ale ako v jedinom tatranskom stredisku tam počas tohtoročných sviatkov nastal problém s dopravou z dôvodu vysokého záujmu o návštevu atrakcie Tatranský ľadový dóm. Ten denne navštívilo viac ako                  5 000 osôb, čo z hľadiska súčasných kapacít dopravnej infraštruktúry prekračuje možnosti strediska.
  • Rozvojové projekty: V prípade Smokovcov má TMR už dlhodobo záujem o obnovenie lyžovania a „vytvorenie“ zimnej sezóny v lokalite, kde sa v minulosti dokonca uskutočnil Svetový pohár v lyžovaní. Idea prepojiť stredisko v Smokovcoch so strediskom v Tatranskej Lomnici  mala zase za cieľ zvýšiť atraktívnosť oboch stredísk a zároveň znížiť dopravné zaťaženie medzi nimi. Vybudovanie strediska, ktoré by prispelo aj k lepšiemu rozptylu lyžiarov a návštevníkov v Tatrách počas sezóny, nie je však  aktuálne možné kvôli neodôvodnenému rozšíreniu územia európskeho významu v okolí Starého Smokovca.

JASNÁ NÍZKE TATRY

  • V najnavštevovanejšom slovenskom lyžiarskom stredisku Jasná dosiahla návštevnosť počas troch najsilnejších dní tohtoročného „zlatého týždňa“ takmer 100 % možnej únosnej kapacity strediska. Prevádzky a lanovky fungovali v maximálnej možnej kapacite, problémom strediska sú ale nedostatočné kapacity pre zasnežovanie. To malo za následok, že stále nie sú otvorené všetky zjazdovky.
  • Rozvojové projekty: V Jasnej je dnes k dispozícii iba nádrž, ktorá stačí na zasnežovanie na max. 2 dni. Následne sa musí využívať iba povrchová voda, ktorá priteká v malom množstve, a preto aj otváranie zjazdoviek trvá dlhšie a deje sa postupne. Už takmer 3 roky je pripravený návrh na vybudovanie novej nádrže s väčšou kapacitou, ale k jej realizácii je potrebná zmena územného plánu, ku ktorej stále nedošlo.


TMR predložila aj návrh novej zjazdovky č. 15 Luková – Otupné a novej lanovky na Priehybu, po ktorej už mnoho rokov volajú lyžiari, ale projekt sa nehýbe už niekoľko rokov. Kvôli rôznym obštrukciám teraz dokonca hrozí, že sa začne posudzovať úplne od začiatku v novom konaní EIA (posudzovanie vplyvov na životné prostredie).

Všetky vyššie spomenuté projekty by pomohli cestovnému ruchu v Tatrách, ubytovateľom v regióne a v konečnom dôsledku by mali pozitívny dopad aj na tatranské prostredie. Rozptyl návštevníkov na väčšom území a do viacerých lokalít by znamenal menší nápor na vybrané lokality a návštevníkom by priniesol   komfort a vyššiu bezpečnosť na zjazdovkách, a v neposlednom rade aj lepšie ceny. Tradičné strediská cestovného ruchu v Tatrách  musia dostať priestor na rozumný a potrebný rozvoj.  

Hodnotenie:
Článok označený tagmi: tmr chopok tatry

Komentáre

0 komentárov
Aby si sa mohol zapojiť do diskusie musíš sa prihlásiť, ak ešte nie si registrovaný/á tak sa registruj tu, ak si registrovaný/á môžeš sa zúčastniť súťaží, hlasovať, predávať veci v bazári.
Bez prihlásenia môžeš komentovať prostredníctvom tvojho facebook konta!